wtorek, 8 stycznia 2013

Troszkę materiałów od pani psycholog :)

Słyszałem sporo pozytywnych opinii na temat terapii uważności (mindfulness). Kilka osób pisało do mnie w tej sprawie. Pani psycholog również mówiła mi, że warto się tym zainteresować. Czy ktoś z Was miał z tym już styczność? Jeśli tak to bardzo proszę o komentarze :) Ja troszkę zaznajomiłem się z tematem, ale to jeszcze za mało żeby cokolwiek powiedzieć. Na temat mindfulness można poczytać tutaj. Poszperałem też troszkę w internecie i znalazłem kilka plików audio na stronie chmikuj.pl. Niestety za ściągnięcie każą sobie płacić. Można jednak bez ściągania odsłuchać je za darmo :) Wystarczy kliknąć na opcję "odtwórz plik". Link do materiałów audio zamieszczam tutaj.
Dodatkowo pani psycholog poleciła mi stronę relaksacja.pl, na której możemy poczytać o różnych technikach. Warto zwrócić uwagę na relaksację mięśniową Jacobsona. Autor strony udostępnia darmowy plik audio z tą techniką. Jednak, żeby pobrać plik trzeba się zarejestrować, a po drodze namawiają nas jeszcze na wydawanie pieniędzy ;] dlatego też wklejam bezpośredni link do pobrania tutaj. Jeśli ktoś posiada materiały warte uwagi to proszę o info :)

1 komentarz:

Lon pisze...

Nie potrzebujesz żadnych szczególnych materiałów. Ułóż się wygodnie, najlepiej w ciszy, zamknij oczy i skup się na oddechu. Niezależnie od tego, jakie myśli będą się pojawiały, to skupiaj się nadal na oddechu. Myśli będą się pojawiały, obserwuj je, ale staraj się ich nie rozwijać. Oczywiście, czasem siłą rzeczy możesz w nie wnikać, ale jest to nie zalecane. Nie oceniaj niczego, przyjmuj je jedynie jako coś, co się pojawia i nadal oddychaj. Z czasem mogą się zacząć szybciej zmieniać, będziesz jakby pośrodku pojawiających się i znikających myśli.

Po kilkunastu-kilkudziesięciu minutach będziesz wyraźnie spokojniejszy, ale to tylko doraźny efekt przeciwlękowy. Siłą medytacji uważności jest jej regularne stosowanie. Z tego co pamiętam, to po 8 tygodniach są już wyraźne zmiany w obrazie mózgu. Nie próbuj natomiast wchodzić w stan silnego skupienia wykluczający pojawianie sie myśli(złych czy dobrych - nie ważne), bo medytacja uważności, to taka, w której skupienie występuje, ale na umiarkowanym poziomie, masz pozostawać świadomy otaczajacego Cię świata, skupić się również na tym, co tu i teraz, nabrać dystansu do myśli.